Divatos diéták dióhéjban

Divatos diéták dióhéjban

A közelmúltban Magyarországnak sikerült elérnie azt a nem éppen dicső eredményt, hogy már a 4. helyet foglalja el a világ legelhízottabb országainak listáján. Miközben egyre többen próbálunk tudatosan odafigyelni a táplálkozásra, sokan (kényszerből vagy lustaságból) sajnos továbbra is egészségtelenül esznek. Az alábbiakban bemutatunk néhány olyan diétát, amelyeket könnyedén követhetsz, ha online ételrendelés esetén a Random Foodot használod. Állást természetesen most sem foglalunk: mindenki döntse el maga, hogy mit követ.

Atkins-diéta

Az Atkins-diéta, pontosabb nevén az Atkins Táplálkozási Szemlélet alacsony szénhidráttartalmú diéta, amit dr. Robert Atkins dolgozott ki egy tudományos folyóiratban megjelent tanulmány alapján. Diétájának lényege, hogy a szénhidrát bevitelét csökkenti, így testünk nem a cukrot alakítja energiává, hanem az elraktározott testzsírt. Ezt a folyamatot nevezik egyébként ketózisnak, ami alacsony inzulinszint esetén indul be.

Divatos diéták dióhéjban
dr. Robert Atkins, a diéta atyja

Mindenki tapasztalhatta már, hogy étkezések előtt általában a vércukor- és vele együtt az inzulinszintje is leesik, ami lipolízist vált ki, vagyis zsírt éget el a szervezet, hogy ketontesteket hozhasson létre. A szénhidrátbevitel csökkentésével az éhségérzet is csökken. Ennek oka valószínűleg a lassabb emésztés lehet, mivel a zsírt és a fehérjét a szervezet nehezebben emészti meg. Az Atkins-diéta szerint a zsírszegény diéták leginkább az éhség miatt nem működnek hatékonyan, de megfelelő mennyiségű fehérje, zsír és rost bevitele kielégíti az éhséget.

A teljes szénhidrát-megvonással kapcsolatban mi azért óvatosságra intünk, mert egy elég fontos szervnek, az agynak például fontos tápanyaga.

Ételrendelés és főzés esetén kerülendő összetevők: cukor, krumpli, rizs, tészta, fehérliszt, keményítő alapú zöldségek, túró, tej, joghurt, olajos magvak, fekete tea, kávé, aszpartam.

Ketogén diéta

A ketogén étrend szintén magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta, amelyet epilepsziás betegek kezelésére fejlesztettek ki korábban. Az Atkins-diétához hasonlóan a szénhidrátok megvonása arra készteti a szervezetet, hogy zsírokból, ketonokból fedezze a szükséges energiát.

A klasszikus, terápiás ketogén diétában az étkezési zsírok, illetve a fehérjék és szénhidrátok együttes aránya 4 az 1-hez. Ehhez ki kell iktatni a táplálkozásból az összes magas szénhidráttartalmú élelmiszert (gyümölcsök, keményítőt tartalmazó zöldségek, tésztafélék, kenyérfélék, cukor és más édesítőszerek), a megfelelő zsírbevitelről pedig tej, tejszín és vaj gondoskodik.

Divatos diéták dióhéjban
Ketogén hidegtál

A magas zsírbevitel viszont emelkedett vérzsírszintekhez vezethet, illetve elősegítheti a vesekő kialakulását, valamint ásványianyag-hiány is kialakulhat a szervezetben.

Ételrendelés és főzés esetén kerülendő összetevők: cukor, csokoládé, lisztek, barna és fehér rizs, bab, hajdina, kuszkusz, quinoa, gyümölcsök (kivéve avokádó), aszalt gyümölcsök, alkohol, szója, zabpehely, búzadara, korpa, feldolgozott ételek és ételadalékok.

Paleo diéta

A paleolit diéta célja, hogy az őskőkorszak (paleolitikum) táplálkozási szokásait reprodukálja napjainkban. Életstílusnak, étrendnek is nevezhető, amely a modernkori, civilizációs betegségekkel (szív- és érrendszeri betegségek, rák, autoimmun betegségek, sclerosis multiplex, hashimoto, cukorbetegség, lisztérzékenység, laktózérzékenység, metabolikus szindróma, túlsúlyosság, alultápláltság, szervezetszintű gyulladás, depresszió stb.) próbálja felvenni a harcot.

A paleolit étrend alapja az a tézis, hogy ha az emberi genom az elmúlt évmilliók során szinte semmit sem változott, akkor a táplálkozásunknak sem kellene nagyon eltérnie a kőkorszakitól. Erre bizonyítékként a ma is élő természeti népek kórtörténetét hozzák fel, amelyeknél a táplálkozás mellett a környezeti tényezők is jelentősen eltérnek. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége azonban nem ajánlja a paleo étrendet.

Ételrendelés és főzés esetén kerülendő összetevők: babfélék, borsó, csicseriborsó, lencse, földimogyoró, szója és szójakészítmények, burgonya, kukorica, manióka, keményítő tartalmú gyökerek, rizs, zab, árpa, kukorica, köles, rozs, búza, hajdina, amarant, quinona, tej, joghurt, kefír, túrókészítmények, lágysajtok, ömlesztett sajtok, író.

Divatos diéták dióhéjban
Kőkorszaki szakács

A fenti diéták több helyen is eltérnek egymástól, egy dolog azonban közös: a Random Food online étrendelő segítségével mindhárom könnyedén követhető. Hamarosan ehetsz is egy próbát velünk!

12 Shares